HERBA : GINSENG JAWA


GINSENG JAWA ( Talinum crassifolium )


Ginseng Jawa ni sangat senang tumbuh,letak je pun boleh tumbuh...lepas tu ia boleh beranak-anak di mana-mana aje.... Akar atau umbinya macam ginseng yang kita selalu tengok dalam gambar. 

Ia mempunyai bunga kecil berwarna ungu yang cantik.

Seluruh bahagian dari tanaman boleh  dimanfaatkan mulai dari akar, batang hingga daunnya.  Umbi ginseng jawa dapat digunakan sebagai ramuan ubat dengan cara mengeringkannya.
Daunnya dapat dijadikan sayuran dan ulam cicah budu, sambal, tempoyak dll yang begitu  menyelerakan...

Daun ginseng jawa mengandungi vitamin A, banyak mineral penting, dan kaya serat. Akar ginseng jawa  mengandungi zat aktif, diantaranya adalah saponin, tannin dan flavonoid.

Manfaat/Khasiat Daun Gingseng Jawa :

Menguatkan paru-paru,  zat afrodisiak yang terkandung dalam daun ginseng merupakan zat kimia yang berfungsi untuk merangsang daya seksual.

Meningkatkan nafsu makan, mengubati radang lambung, menyegarkan kembali wajah yang terlihat letih, dapat  menyehatkan paru-paru dan dapat pula dijadikan sebagai ubat bisul.

Merangsang Sistem Kerja Saraf

Meningkatkan Kerja Organ Seksual
Salah satu unsur penting yang ada dalam ginseng jawa iaitu genosida akan merangsang hormon testoteron untuk membantu kerja dalam sistem seksual manusia.

Mengatasi Disfungsi Ereksi
Kandungan panaksinol yang ada dalam ginseng jawa sangat baik digunakan untuk merangsang fungsi seksual sehingga boleh mengatasi berbagai keluhan disfungsi ereksi serta masalah seksual lainnya.

Memperbaiki Mood
Kandungan genosida dalam ginseng jawa juga merangsang pembentukan hormon endorfin yang berperanan mendorong pembentukan mood sehingga  lebih fokus dan juga bersemangat dalam aktiviti seharian.

Membentuk Energi dan Sistem Otot
Kandungan vitamin B dalam ginseng jawa  sangat baik untuk membentuk tenaga yang lebih berkesan lagi.  rasa letih akan lebih cepat hilang dan kerusakan pada sistem otot serta jaringan ligamen juga dapat diperbaiki dengan baik.

Melancarkan Aliran Darah
Ginseng jawa juga mengandung sterol berguna untuk memperbaiki sistem aliran darah sekaligus melancarkan aliran darah.

Menambah Kecantikan Kulit
Kandungan vitamin C yang juga cukup tinggi sangat baik untuk proses membaiki sel yang mengalami kerosakan seperti kulit.

Membantu Pola Diet
Kandungan antioksidan serta serat yang terdapat di dalam ginseng jawa membantu program diet. Nutrisi tersebut akan menarik lemak serta kolesterol lebih banyak dari dalam tubuh dan sekaligus  melancarkan sistem pencernaan anda.

Meningkatkan Kesihatan Pencernaan
Serat yang terkandung di dalam ginseng jawa juga memiliki kegunaan lain seperti  anti inflamasi, sehingga masalah yang terjadi dalam sistem pencernaan boleh diatasi seperti contohnya radang lambung, menetralkan kadar asid lambung dan juga mengeluarkan beberapa enzim di dalam sistem pencernaan anda.

Menjaga Kesihatan hati
Kesihatan hati dijaga dengan baik karena kandungan saponin yang ada di dalam ginseng jawa. Selain itu, sifat anti inflamasi yang ada pada ginseng jawa juga akan mencegah terjadinya kerusakan hati  seperti kanser hati.

Mengatasi Diabetes
Kandungan siklofosfamid dalam ginseng jawa akan mengatasi berbagai keluhan para penderita diabetes dengan sangat cepat dan efektif.

Anti Kanser
Dalam ginseng jawa juga memiliki kandungan polisakarida yang akan meningkatkan sistem imun tubuh untuk melawan sekaligus membunuh sel kanser. Selain itu, bagian daun dari tanaman ginseng jawa juga memiliki kandungan siklofosfamid yang digunakan untuk pengubatan anti kanser.

Mengatasi Pembengkakan dan mengubati Luka
Kandungan antioksidan tinggi, flavonoid, anti bakteri, anti virus dan juga anti histamin yang ada dalam ginseng jawa juga sangat baik untuk mengatasi pembengkakan dan juga menyembuhkan luka dengan lebih cepat. Selain itu, tubuh juga akan lebih kebal terhadap berbagai serangan virus serta bakteri yang berasal dari luar tubuh anda.

Menambah Nafsu Makan
Ginseng jawa juga bisa digunakan untuk meningkatkan nafsu makan sekaligus menambah berat badan secara alami yang diperoleh dari kandungan steroid dalam ginseng jawa tersebut. Caranya, minum air rebusan 7 lembar daun ginseng jawa setiap hari untuk mendapatkan hasil yang lebih sempurna.

Menyembuhkan Jerawat
Kandungan minyak atsiri yang ada dalam ginseng jawa bersifat steroid sehingga boleh meningkatkan sistem imunisasi tubuh serta sebagai anti bakteri yang baik. Caranya, haluskan daun ginseng jawa muda bersama dengan sedikit gula merah lalu balutkan campuran ini pada bisul atau jerawat secara rutin sehingga  sembuh.
Cara Menggunakan Tanaman Ginseng Jawa

Penyakit dalam: Untuk mengatasi penyakit dalam daun ginseng jawa dikeringkan  lalu dihaluskan dan dijadikan teh atau boleh juga dimasak seperti tumis, sayuran berkuah dan juga minum air rebusan ginseng jawa.

Penyakit luar:  untuk mengatasi penyakit luar seperti luka, bengkak atau jerawat boleh dilakukan dengan cara menghaluskan  daun ginseng jawa dan meletakannya pada tubuh yang bermasalah.


Ulasan