HERBA : CUBAN OREGANO


OREGANO Origanum vulgare )

CUBAN OREGANO  ( (Plectranthus amboinicus)


Pokok ini diberi oleh jiran saya beberapa bulan lepas ( Februari 2020 - sebelum musim covid 19 ).Alhamdulillah ada sepokok yang hidup hasil semaian terus daripada keratan batang.

Pokok Oregano (Origanum vulgare) adalah sejenis pokok yang tumbuh di Eropah, kawasan Mediterranean dan selatan serta tengah Asia. Kebanyakan yang mudah tumbuh di Malaysia ialah jenis Cuban oregano (Plectranthus amboinicus).

Oregano adalah tanaman herbal dari kelas Lamiaceae family atau masih satu keluarga dengan daun mint yang tumbuh di daerah Mediteranian. Daun oregano digunakan dalam bidang kulinari untuk menambah rasa, aroma, dan penampilan makanan.

Oregano juga diolah menjadi minyak pati/esential karena memiliki aroma hangat dan kandungan alami yang bermanfaat untuk kesihatan
Kandungan nutrisi oregano adalah seperti berikut :

Energi 5 kalori
0,8 gram serat 
0,029 gram kalsium 
0,00066 gram zat besi
5 gram magnesium 
0,023 gram potasium 
0,33 miligram vitamin E 
0,09 miligram mangan 
11.2 mikrogram vitamin K

Oregano juga memiliki kandungan antioksidan yang berfungsi untuk melawan radikal bebas. Kandungan nutrisi oregano tersebut membawa banyak manfaat untuk kesihatan.

KHASIAT POKOK OREGANO

Mencegah Kanser
Daun oregano juga mengandung sumber antioksidan untuk melawan radikal bebas yang merupakan penyebab kanser.

Mencegah Diabetes
Bahan-bahan herbal di makanan seperti daun oregano, daun rosemary, dan marjoram memiliki kandungan yang sama dengan ubat-ubatan yang digunakan untuk mengatasi diabetes jenis 2.

Mengatasi Osteoporosis
Oregano mengandung bahan aktif yaitu beta-caryophyllin (E-BCP) yang berpotensi untuk membantu mengatasi gejala osteoporosis.

Agen Antibakteri
Oregano mengandungi carvacrol.
Kandungan ini sangat efektif untuk melawan bakteria patogen pada makanan iaitu Listeria monocytogenes. Bakteri Listeria monocytogenes adalah bakteria yang menyebabkan keracunan makanan atau infeksi listeriosis.

Meningkatkan Kekebalan Tubuh
Sebuah kajian dari Universitas Milan yang diterbitkan oleh Jurnal Biokimia Makanan mengungkapkan bahawa daun oregano mengandung asid rosmarinat dan timol yang kemudian dikaitkan dapat meningkatkan kekebalan tubuh anda.

Melancarkan Pencernaan
Manfaat daun oregano yang selanjutnya adalah untuk melancarkan pencernaan. Daun oregano mengandung serat yang berfungsi untuk memperbetulkan pergerakan usus agar pencernaan anda lancar dan nutrisi yang masuk terserap sempurna.

Meningkatkan Kesihatan Ginjal
Daun oregano memiliki kandungan asid lemak omega-3. Menurut kajian oleh Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition pada tahun 2016 mengungkapkan bahwa kandungan tersebut pada daun oregano dapat meningkatkan kesehatan jantung, menyeimbangkan tahap kolesterol, dan mengurangi peradangan pada sistem kardiovaskular.

Mengurangi Efek Peradangan
Manfaat daun oregano yang selanjutnya adalah untuk mengurangi peradangan. Daun oregano mengandung antioksidan yang membantu untuk mengatasi peradangan.

Daun oregano juga mengandung sumber carvacrol yang merupakan agen anti inflamasi dan antibakteria. Menurut penelitian yang dilakukan pada tikus, kandungan carvacrol dapat mengurangi pembengkakan pada kaki tikus hingga 57% , namun penelitian ini belum teruji secara klinikal untuk peradangan pada manusia.

Mencegah Jangkitan Virus
Daun oregano mengandung carvacrol dan timol yang kemudian dikaitkan sebagai agen antivirus untuk mencegah jangkitan dari virus-virus penyebab diarea, sakit perut, mual dan muntah.

Pengobatan Tradisional
Manfaat oregano yang selanjutnya adalah sebagai ubat tradisional untuk mengatasi berbagai penyakit. Menurut The Natural Medicines Comprehensive Database, daun oregano dapat membantu mengatasi:

Sakit tenggorokan
Mual
Hidung tersumbat
Pilek
Nyeri Otot
Nyeri sendi
Bronkitis

Manfaat Minyak Oregano 

Oregano juga dimanfaatkan menjadi minyak esensial yang berguna untuk mengatasi berbagai masalah kesihatan dan terapi. Berikut ini adalah manfaat minyak oregano , iaitu:

Sumber Antioksidan.

Kandungan carvacrol dan timol pada oregano merupakan sumber antioksidan yang sangat tinggi. Anti oksidan diperlukan untuk melawan radikal bebas dan stres oksidatif yang menyebabkan berbagai penyakit serius seperti kanser, jantung, dan kesihatan kulit.

Menyembuhkan Luka
Manfaat oregano oil selanjutnya adalah untuk menyembuhkan luka luar di kulit akibat  luka kecil. Minyak oregano dapat menyembuhkan luka lebih cepat dan mencegah jangkitan di kulit.

Minyak Anti Serangga
Cara alami untuk mengusir serangga seperti kutu dan nyamuk adalah dengan mengaplikasikan minyak esensial oregano ke kulit secara merata.

Menurunkan Berat Badan
Manfaat daun oregano yang lainnya adalah untuk membantu Anda dalam program menurunkan berat badan.

Kandungan carvacrol dan timol dapat mencegah penimbunan jaringan lemak di tubuh, namun penelitian tentang ini masih memerlukan ujian klinikal.

Mengurangkan sakit
Manfaat oregano oil yang selanjutnya adalah sebagai bahan pengurang sakit. Minyak oregano juga digunakan sebagai minyak untuk urut dan mengatasi sakit otot, namun penelitian lebih lanjut masih diperlukan.

Mengatasi jangkitan kulat atau Yeast Infection
Infeksi kulat disebabkan oleh Candida yang umumnya menyebabkan masalah usus, seriawan, dan jangkitan vagina.
Berdasarkan kajian, kandungan carvacrol pada minyak oregano dapat mengatasi 5 jenis jamur Candida yang merupakan penyebab infeksi di mulut dan vagina, yang bahkan lebih berkesan dari minyak pati yang lain.

Mengatasi Berbagai Masalah Kulit
Manfaat oregano oil selanjutnya adalah untuk mengatasi berbagai kondisi kulit seperti jerawat, ruam, kulit kemerahan dan bengkak. Kandungan anti bakteria alami pada daun oregano efektif untuk mengatasi kondisi kulit tersebut, serta mempercepat proses penyembuhan.

Cara menggunakan minyak oregano oil adalah dengan mencampurkan 2-3 titik minyak essential  dengan air secukupnya, lalu sapukan cairan minyak oregano ke jerawat atau kulit yang bermasalah dengan kapas.

Mengatasi Cedera
Minyak oregano juga digunakan untuk mengatasi sakit otot, lenguh dan masalah cedera. Minyak oregano memiliki kesan yang menenangkan dan hangat sehingga sangat sesuai digunakan sebagai minyak urut.

Mengatasi Penuaan Pramatang
Seperti yang sudah disebutkan, oregano mengandung nilai antioksidan tinggi yang berkhasiat sebagai agen anti penuaan dini. Kandungan ini juga digunakan untuk mencerahkan wajah dan perawatan kulit secara semulajadi.

Perawatan Kecantikan
Beberapa orang menggunakan oregano oil sebagai perawatan kulit dan kecantikan secara alami seperti untuk mengatasi selulit, psoriasis, kulat kuku, dan kelemumur. Minyak oregano juga digunakan pada perawatan spa di salon yang dikombinasikan dengan minyak esensial lainnya.

Manfaat oregano oil lainnya adalah untuk terapi menghilangkan stres, menenangkan serta bersifat aromaterapi.  

DAUN OREGANO SEBAGAI UBAT BATUK SEMULA JADI

CARA 1

1.  Cuci dulu bersih-bersih, lepas itu panaskan daun ni di dalam kuali yg xda minyak sehingga lembik.
2. Kemudian tumbuk sampai lumat dan perahkan ambik airnya saja.
3. Selepas tu,  saring air tadi
4. Bolehlah bagi anak-anak minum begitu sahaja.

“Anak sya dari baby lagi dah sya bagi minum..alhamdulillah kahak akan keluar ikut najis dan kekadang mereka akn muntahkan kahak yg degil..sya pun minum juga sekiranya batuk dan kahak datang lagi”. ( kata informer ..tq ye )

CARA 2 

Rebus 3 helai daun. 2gelas air. Bila air tinggal segelas tutup api. Suam sikit minum 2 kali sehari.”

CARA 3

1. Ambil 4 atau 5 helai daun oregano .
2. Steam/kukus daun ni lepas tu perah air dia keluar.
3. Lepas tu tambah 1 sudu teh madu.
4. Jus yang diperah, bagi 2 kali pagi & malam.

“Memang berkesan untuk batuk. Berkesan untuk anak2 daripada makan ubat batuk. Hanya minum jus tu satu hari dah pulih.”


haaa...penat mengedit maklumat yang saya cari hasil daripada perayauan antarabangsa saya....saya tak nak copy paste aje...saya cari maklumat dari berbagai pautan untuk menghasilkan blog ini, harap bermanfaat kepada generasi akan datang dan rakyat Malaysia pada hari ini.  Bila mengadakan pencarian, saya banyak dapat maklumat dalam bahasa Indonesia, mereka suka menulis dan membuat vlog atau vidoe di youtube..Jadi sya harap tulisan saya boleh menjadi rujukan dalam Bahasa Melayu.

Ulasan

Catat Ulasan